Jösses va kantareller

Igår hade jag och Doris en härlig förmiddag tillsammans.
Doris kom till mej strax före melodikrysset. Perfekt, då löste vi det tillsammans. Under tiden så hjälptes vi åt att rensa mina lingon.
Doris har så svårt att inte hoppa över några lingonben så jag fick välrensade bär.

Men nått gick inte riktigt så bra som vi hoppats. Fattar inte det för: Jag och Doris är otroligt kulturella, musikkunniga och smarta.............Men vi klarade inte krysset....F-n.......... ett ord saknas.

Men bären blev fina.
Sen åt vi broccolisoppa, lika god idag.


Efter det så for vi iväg och hämtade upp Linda och Kent. Så bar det av till bakluckeloppisen i Boden.
Det var bara jag som gjorde fynd.

Efter det så for Doris hem till sin stuga och till sin älgjägande man.

Själv visste jag inte vad jag skulle hitta på.
Jag kollade hur min nya stegräknare fungerade..............Testar på en gång tänkte jag.
Jag ropade på Bonzo och frågade om han ville följa till skogs.....Åkej då sa han.

Greppade svamp-korgen i hopp att hitta lite blandsopp i skogen.

Bakom vår gård så är det väl 300 meter sedan börjar det stiga upp på ett berg. Ganska bra för mej som är lite dålig att orientera mig i skog och mark.
Går det uppåt så är jag på väg bortåt, går det neråt så är jag på väg hemåt. Smart va?

Gick omkring och hittade en svamp där och en svamp här. Bonzo stutsade förbi ibland och försvann  igen.

Efter ett tag blev jag less så jag tänkte att nästa gång Bonzo studsar förbi så ska vi gå hem igen.

Så jag ställde mej och tittade mej omkring och skulle se om jag såg hunden.............Men vad är det där mellan träden???!!!??................Men herre min skapare...........Kantareller.........hur mycket som helst.  Störtade in i skogen och ner på knä, började plocka med ett saligt leende på läpparna...........Eller egentligen så skrattade jag högt medan jag låg där och plockade. 
Efter en liten stund så var korgen full...nytt gapskratt.
Försökte memorera var jag var och skyndade mej sen hem. När jag var nästan hemma så kom jag ihåg Bonzo. HAn var inte med och inte kom han när jag ropade. Ja skit i han, nu fanns det sånt som var mycket intressantare.

Hem och visade Kenneth, han var snabbt redo att följa. Tog två tomma korgar och begav oss tillbaka i skogen. Vi provade locka på Bonzo medan vi gick, men ingen jycke.

Tror det eller ej. Jag hittde tillbaka till kantarellstället. Snabbt hade vi fyllt två korgarna till. Sen var det bara att tvärbestämma sig. Nu räcker det.


Det är bara tacka vår herre för Bodil som lärt mej känna igen katareller.

Så resten av kvällen for vi först till Kjell och gav honom kantareller, sedan sökte vi redan på hunden. HAn hade hittat några trevliga bärplockare som han slagit följe med. Han var borta vid Helena förstås, han hoppades väl att hon skulle vara på stugan med nåt gott.

Sen var det rensa och förvälla som gällde. Höll på till efter 1 inatt sedan var jag tvungen att ge upp men det var inte så mycket kvar nu på morgonen.

En bild på våra tre korgar ska ni få. Finns fler bilder på pixbox.

Ska på kalas hos Doris idag. Hon fyller år i morgon. Gissa vad hon ska få???
Den som gissade på kantareller gissade rätt.

Tänk att det finns dom som säger att det inte finns kantareller här i Norrbotten.


Nu ska jag gå och görar ett gratulations-kort till Doris.

Ha en himla bra dag alla.

Kommentarer
Postat av: Kicko

Åhh vilka härliga kantareller :)

2009-09-14 @ 06:32:19
Postat av: mari

hej men gud va kantareller...finns de kvar några?tänkte anders tycker ju om ,tänkte om ja skulle kommit ut till dej någon dag i helgen å plockat lite me dej till anders?=)allt väl me dej ?kram

2009-09-14 @ 18:39:07
Postat av: Maria Öhlund

Aha!!! Det är SÅ DÄR de ser ut!!!!!!!

Kram på dej!

2009-09-14 @ 18:55:35
URL: http://kringelkrokar.blogspot.com
Postat av: Anonym

hej "fröken sniken om kantarell stället sitt" =)allt väl ?ses vi imorgon ?=)kram

2009-09-15 @ 21:14:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0