Skördefest i Boden

Gårdagen blev en dag full av trevliga händelser.

Dagen började med en glad upptäkt.
Min CD-spelare var inte alls död. Jag hade bara kommit år en lite pigg på undersidan. På med hörlurarna och ut i vedbon och målade kistan sista varvet. Kenneth har snickrat ihop en ganska grov kista som jag ska ha vid fotändan på sängen. Tänkte kunna förvara överkast och lite exta kuddar i den. Jag är nämligen en sån som tagit fasta på att det inte är nyttigt att kliva upp och bädda igen direkt............Alltså nyttigt för sängen. Gäller att inte mysa till det för alla småkrypen som inte kliver upp när jag gör det. Med en kista längst ner är det inte så högt för Bonzo upp och ner ur sängen, ni vet hög säng, låter så himla illa när Bonzo med en smäll landar i golvet.............VA?ska inte hunden sova i sängen med husse och matte.....Har jag aldrig hört.

Strax efter 9 på morgonen ringde Linda och undrade om vi ville följa på Skördemarknaden. Att vi ville, våran bil är inlagd på bilsjukhuset över helgen. Som vanligt var det supertrevlig marknad. Massor med lokala företagare som sålde både ätbart och icke ätbart, potatis, honung, grönsaker, äppelträd, musfällor, vedkorgar, tennbroderier, keramik å massor mera. Dessutom är dom där alla som har nåt att säga om saker och ting. Studieförbunden, lokaltrafiken, polisen, å en massa olika infoställen, allt hur man gör för att sluta röka, hur många sockerbitar en liten Mer innehåller, källsortera rätt å mycket mer.
Massa djur finns också där, kalvar, lamm, kaniner, uppvisningar av fårdrivande hundar brukar vara väldigt poppis.
Mycket avslappnad marknad.
Kom hem med en korvring Jockmokkskorv,(enligt hemlige kocken så är det en av två korvsorter som innehåller mer kött än tillsatser), en himla god korv också, två gratisböcker från ABF, en tipsvinst hos studiefrämjandet: En mugg.

Efter marknaden så for vi till byalokalen i Vändträsk.
Det var nu eller aldrig som klätterställningen skulle på plats. Tog åtskilliga timmar men till sist var den på plats. Jag gjorde inte så mycket mer än att var social med andra. Tordes inte ge mej in på att hålla emot, eller sitta på huk och skruva eller skotta sand.
När jag kände att det var dax att få mer mat i magen så tog jag en promenad hem. Ca 2 kilometer, då hade jag fått dagens promenad också.

Efter att Kenneth kommit hem och fått sig middag så for vi till kantarellstället, japp det blev några liter även denna gång.
Vi hade köpt en korvring åt vår kompis Kjell så vi var över med den efter kantarellplockningen. Sen följdes jag, Kenneth och Kjell ut på mera svamplockning. Utrustad med svambok, korg och kniv. Det blev en jättekorg med blandsvamp. Karl-Johan, smörsopp, aspsopp åsså lite röksvamp.
 
Jag är så tacksam över att Bodil har tagit mej under sina vingar och lärt mej om svamp, men fortfarnde är det inte många sorter som jag törs ge mej in på. Men om det går bra så blir det kanske nägon ny sort för varje år.

Jag satt i tre timmar efteråt och renasade, men vilken skatt att ha i frysen. Om operationen: Gäller att inte glömma bort att dricka, kan vara en risk bara för att man mår så bra. Känner att jag fick i mej för lite igår. Ny dag och nya tag i dag.
Men som ni ser så är det inget hinder att leva ett vanligt liv bara för att man är nyopererad. Det var inga problem att gå hukad över svampen.

Nu måste jag rusa i duschen, ska ju iväg och ta agrafferna på morgonen. Håll tummarna att såren helat ordentligt.


Ha det bra alla önskar Monika i Vändträsk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0